כנס ספקנות | פסטיבל אייקון 2013: זהויות
Amutot

banners_king-05

כנס ספקנות

המדע הבדיוני והפנטזיה ידעו תמיד לקרוא תיגר על הנחות היסוד שלנו על המציאות, וכך דרבנו אותנו לשאול שאלות ולחקור את עצמנו ואת עולמנו. קהילת הספקנים בישראל באה שוב לאייקון ברצועת תוכן שתלמד אתכן… להטיל ספק. חנן שינפוקס יזמין אתכם להכרות ראשונה עם עולם הספקנות, עמית בן בסט יבהיר איך הגנטיקה יצרה אותנו, ד”ר יוסי לוי יסביר מה אפשר לעשות עם זה, וירון אסא יתהה אם יש בכלל זהות. לסיום, בפאנל משותף, נתהה כולנו מהי בעצם זהות?

 

היסוס או ביסוס : מבוא לספקנות

מרצה: חנן שינפוקס

המדע ותוצריו שזורים עמוק בחיים המודרניים, אך דווקא בתקופה זו נחוצה לנו הספקנות יותר מכל. הספקנות היא אחד הכלים העיקריים של המדען ועליה בנויים היסודות להמשך קיומנו כחברה סקרנית ובעלת מעוף. מהו מקומם של הספקנים מחוץ לכותלי המעבדה? ואיך- אם בכלל – היא באה לידי ביטוי בחיי היומיום?

 

הזהות הסודית של הגנום

מרצה: עמית בן בסט

כשהאבולוציה עיצבה את החיים על פני כדור הארץ, היא עשתה זאת דרך מולקולה אחת: הדנ”א. כמעט בכל תאי גופנו יש עותק של הדנ”א שלנו, המכיל כ-20 אלף גנים שעושים אותנו למי שאנחנו. אבל לגנום יש גם זהות סודית. כשמסתכלים בו לעומק מגלים גוויות מולקולריות של גנים שהיו ואינם, שאריות של וירוסים עתיקים וטפילים מולקולריים, וכולם גם יחד מעידים על מוצאנו המשותף. וגם נברר איך מתרנגולת יכול אולי לצאת טי-רקס.

בריאות, זה אצלי בגנים

מרצה: ד”ר יוסי לוי

הזהות היסודית של כל אחד מאיתנו נקבעת על ידי הדנ”א שלנו. יחד עם היכולת למיפוי הגנום האנושי נפתחת בפנינו האפשרות לרפואה מותאמת אישית – כל חולה יוכל לקבל תרופה ייחודית המתאימה לו בדיוק. ממש כעת נעשים צעדים ראשונים למימוש החזון הזה.

אז מהי בעצם זהות?

פאנל

אלפי שנים ניסו פילוסופים ומדענים להבין ולתאר את הזהות האנושית והגיעו לתובנות מגוונות. בפאנל נשאל אם הזהות נמצאת במוח או מעבר לו, ואם יש בכלל רצון חופשי; נדון במה שמפריד בין הזהויות שלנו, במשותף לכולנו ובדרכים שבהן אפשר לנצל את המכנה המשותף הזה כדי להתל בנו. כמו כן נדון ברובוטים, בזהות שאנשים מייחסים להם כיום ובזו שאולי תהיה להם בעתיד.