איך לכתוב תקציר? | פסטיבל אייקון 2013: זהויות
Amutot

banners_scifi-02

איך לכתוב תקציר?

 

מטרתם של תקצירי אירועים היא למשוך אנשים לבוא לאירועים השונים ולהעניק להם את המידע הנחוץ כדי לדעת איזה מהאירועים מתאימים ביותר לטעמם. שורה לא ארוכה של כללים עשויה לסייע בכתיבת תקציר שיהיה אטרקטיבי, מעניין ומועיל.

בהירות: רצוי להשתמש במשפטים קצרים ומובנים שמתחברים היטב זה לזה.

אינפורמטיביות: על התקציר לספק מידע כמה שיותר שלם על תוכן ההרצאה. אין צורך לרדת לפרטים הקטנים, אבל על התקציר להסביר על מה ההרצאה, לאיזה יצירות, ז’אנרים ויוצרים היא תתייחס ומה הטענות העיקריות והתיאוריות שיועברו בה.

תמציתיות: אורכו של תקציר טוב לכנס מסוג זה נע בדרך כלל בין 40 ל-70 מילים. מעבר לזה התקציר יראה בדרך כלל “מרוח” מדי וככל הנראה יקוצץ משיקולי מקום בתוכניה. לא יתקבלו תקצירים שאורכם עולה על 70 מילה.

מיקוד: על התקציר לעסוק בנושא העיקרי של ההרצאה ולא לגלוש לנושאים צדדיים, ציטוטים וכו’.

כותרות: כותרת היא הטיזר העיקרי להרצאה והדבר הראשון שאנשים רואים כשהם מעיינים בתוכניה. כותרת טובה היא בדרך כלל כותרת קצרה שמבהירה במידה סבירה במה עוסקת ההרצאה. מוטב שסגנון הכותרת ייצג את סגנון ההרצאה – הרצאה עיונית בעלת טון אקדמי תדרוש לרוב כותרת עניינית (למשל, “מאזן האימה הגרעיני בספרות האפוקליפטית”). בהרצאות בידוריות או חווייתיות יש מקום להכניס התחכמויות מילוליות (דוגמה: “לכל מוגל יש גוגל”).

כמה המלצות סגנוניות:

מוטב להימנע משאלות רטוריות: רבים אוהבים לפתוח את התקציר שלהם בשאלות כלליות שעליהן ההרצאה אמורה לענות. השיטה אינה פסולה מהיסוד, במיוחד אם השאלות אכן טובות ורלוונטיות, אבל בדרך כלל מוטב להתייחס ישירות לתוכן ההרצאה ולטענות שיעלו בה, ולאו דווקא לשאלות שעליהן היא באה לענות.

הניחו שהקוראים אינם מומחים בתחום. אל תכניסו לתקציר שמות של תיאוריות מורכבות שדורשות הסבר ארוך והימנעו לחלוטין מז’רגון מקצועי. אם אין מנוס משימוש במונחים מקצועיים שאינם ברורים בהכרח להדיוטות, יש להסביר אותם בקצרה.

אין צורך ב”אזהרות ספוילר” בתקצירים. עם זאת, רצוי להזכיר בתקציר את שמות היצירות העיקריות שבהן תעסוק ההרצאה.

תקצירים ביוגרפיים: מטרתן של הביוגרפיות היא למסור לקהל הפוטנציאלי מידע על כישוריו של המרצה ונסיונו. בשונה מתקצירי ההרצאות, התקצירים הביוגרפיים אינם צריכים לסקרן, אלא למסור פרטים תמציתיים על נסיון מקצועי (ובפרט בנושא ההרצאה), השכלה וכישורי הרצאה. אורך מרבי: 14 מילים.