כנס אן מק'קאפרי

אן מק'קאפרי, שהלכה לעולמה לפני כשנה, היתה מגדולי הסופרים בתחום המדע הבדיוני והפנטזיה. היא היתה האישה הראשונה שזכתה בפרסי הוגו ונבולה והתפרסמה בין השאר בזכות סדרת ספרי רוכבי הדרקונים של פרן, ששלושה מתוכם תורגמו לעברית. במשך יותר משישים שנה היא פרסמה אינספור ספרים וסיפורים קצרים.

פסטיבל אייקון שמח להקדיש למק'קאפרי מקום של כבוד. כאן תוכלו להשתתף בפאנלים על יצירתה ועל הנשים בספריה, לשמוע הרצאות על נושאים מגוונים, מהרנסנס, דרך הדת של פרן ועד לחייזרים, ואף לפסל בפלסטלינה את הדרקונים של פרן.

פאנל: שרה עם דרקונים

בין אם כתבה על דרקונים בעולם מרוחק ובין אם על ספינות חלל מזמרות, אן מק'קאפרי אהבה תמיד לעמת את האנושי עם הלא אנושי, במפגש שהאיר על צדדים כמוסים דווקא באנושיות. היא הביאה אלינו כמה מהגיבורות האהובות ביותר בפנטסיה – אבל גם את הגברים ששולטים בחייהן. וניחנה ביכולת הייחודית להצחיק את הקוראים, לרגש אותם ולגרום להם לבחון את עצמם באור חדש. דיון מעמיק בסיפוריה המוכרים (והפחות מוכרים) ובנקודות המפגש המיוחדות בין הניגודים הלא מנוגדים שלה.

בהשתתפותם של ענבל שגיב-נקדימון, נעמי כרמי, אהוד מימון, גלי גולן ובהנחייתה של ד"ר קרן לנדסמן.

 

פיסול בפלסטלינה: דרקוני פרן

רותם ברוכין

בסדנה נלמד איך לפסל בפלסטלינה את אחד הדרקונים של אן מק'קאפרי מסדרת פרן (מעוף הדרקון והמשכיו). אם יישאר זמן אולי יצטרפו אליהם גם רוכב או רוכבת קטנים. הסדנה מוגבלת לעשרה משתתפים פעילים, מגיל 7 ועד 99. לצופים – הכניסה בחינם. חומרי יצירה יסופקו על ידי הפסטיבל.

הרנסנס הטכנולוגי של אן מק'קאפרי

אבנר שחר-קשתן

העולם ב"מעוף הדרקון" של אן מק'קאפרי מתחיל כעולם פנטזיה קלאסי – דרקונים, וחרבות ועולם של ימי הביניים. אך מהר מאוד הנוסחה מתחילה להתפורר, כשטכנולוגיות מתקדמות אך עתיקות מתגלות מחדש ומערערות את הסדר החברתי של העולם. בהרצאה אראה שלא רק שספריה של מק'קאפרי לא היו מעולם ספרי פנטזיה, אלא שגם העולם של פרן מעולם לא היה באמת עולם של ימי ביניים. בדרך נדבר גם על האנכרוניזמים הבלתי נמנעים של הז'אנר.

מדוע אין דת בפרן?

ד"ר עמנואל לוטם

אן מק'קאפרי הסבירה לא פעם שאין דת בפרן מפני שכך היא רוצה, וזה הרי העולם שלה, לא? ובכן, לא לגמרי – מרגע שקראנו אותו הוא הפך להיות גם העולם של רבים מאיתנו, ואחדים חושבים שההסבר הזה לא באמת מניח את הדעת. קשה מאוד לשער שדת מתוחכמת לא היתה מתפתחת בפרן עד ימי לסה, פ'לאר ורובינטון. המרצה יתווכח על כך במרץ עם גבירת הדרקונים, במעמד צד אחד למרבה הצער.

פאנל: כולן היו בנותיה של אן מק'קאפרי

אן מק'קאפרי היתה הסופרת הראשונה שזכתה בפרסי הוגו ונבולה. בפאנל זה נדון בהשפעה שלה, ובשני הדורות של הסופרות שזכו בפרסים אחריה ובדרך עיצבו מחדש את הז'אנר. מאורסולה ק' לה גווין, דרך קוני ויליס ועד קת'רין מ' ואלנטה, המדע הבדיוני והפנטזיה לא היה נראים כך אלמלא מק'קאפרי פתחה להן את הדרך.

בהשתתפותם של גלי גולן, רני גרף, ורד טוכטרמן, ובהנחייתו של דידי חנוך.

 

ילד שלי מוכשר

גלי גולן

טלפתיה, טלקנזיס, פריקוגניציה, ויכולות פאראפסיכולוגיות אחרות הופיעו בספרות המדע הבדיוני עוד כשעשתה את צעדיה הראשונים. בהרצאה זו אדון בסדרת ״הכישרונות״ של אן מק׳קאפרי, המתארת עולם שבו היכולות האלה, ורבות אחרות, מפציעות באנושות ושולחות אותה למסע שראשיתו בפחד ותוקפנות, ואחריתו – בכוכבים.

על אנשים וחייזרים

קרן אמבר

ההרצאה תעסוק באינטראקציות בין המינים החייזריים והארציים השונים בכוכב ההתיישבות פרן (מעוף הדרקון), לאור השינויים שחוללו בני האדם בעולם באמצעות הנדסה גנטית, סביבתית ואקולוגית. נשווה את פרן למושבות אנושיות שיצרו סופרים אחרים וננסה לחזות איך ישפיעו תושבי פרן על הפדרציה בעתיד.

חזרה לעמוד טעימות ראשונות